Доницети – Дон Паскуале

дон Паскуале, стар ерген – бас
доктор Малатеста, негов лекар – баритон
Ернесто, племенник на Паскуале – тенор
Норина, млада вдовица, възлюблена на Ернесто – сопран
Карлино, братовчед на Малатеста – бас
слуги

Рим, началото на деветнадесети век

Първо действие

Сцена 1: Стаята на дон Паскуале

Дон Паскуале е решил да се ожени. Тази новина не е добра за неговият единствен наследник, племенника му Ернесто. Доктор Малатеста пристига. Той е намерил жена за щастливеца Паскуале, която е красива като ангел (Bella siccome un angelo).

Това е сестрата на Малатеста. Паскуале е нетърпелив, той нарежда на доктора да доведе сестре си веднага, въпреки, че доктора го предупреждава да не бърза. Малатеста си тръгва оставяйки дон Паскуале да се смее самодоволно, представяйки си че ще бъде баща на шест деца.

На вратата се появява Ернесто и чичо му бързо го информира, че иска да го ожени за богата жена от римското общество. Ернесто обаче обича Норина, той търпеливо изслушва чичо си и отхвърля офертата му. Дон Паскуале е ядосан и го плашва да го изключи от завещанието си, като освен това му разкрива плана си да се ожени. Ернесто е нещастен, а дон Паскуале се радва на положението. Племенникът настоява чичо му да говори с доктор Малатеста за всичко това. Дон Паскуале отговаря, че вече е говорил и Малатеста му е преложил ръката на сестра си. По-унил от всякога Ернесто разбира, че единственият му съюзник доктор Малатеста се е обърнал срещу него, при първа възможност.



Сцена 2: Стаята на Норина

Красивата Норина пее за любовта и романтиката в новелата, която току що е прочела (quel guardo, il cavliere).

Пристига писмо от Ернесто. Пристига и доктор Малатеста – тъкмо когато Норино прочита писмото. Докторът и разкрива плана си да събере младата двойка, но Норина му показва отчаяното съобщение на Ернесто.

Младият мъж ще бъде лишен от наследство, което ще отложи техните планове за женитба завинаги. Ернесто дори възнамерява да напусне Европа. Малатеста смята, че това са младежки глупости. Неговият план да събере младите е сигурен успех. Според плана Норина ще бъде представена на дон Паскуале като потенциална съпруга на име Софрония (като истинската Софрония е в манастир). Братовчеда Карлота, нотариус, ще извърши фалшива сватбена церемония и по този начин Норина ще осигури на Паскуале един наистина нещастен брачен живот в резултат на което той ще иска анулиране на брака.

Второ действие

Квартирата на Ернесто

Ернесто се заклева да замине за далечни земи и да изживее живота си в безкрайна тъга и самота (Cerchero Iontana terra). Пристига дон Паскуале, който се възхищава на своята елегантна фигура. Не е зле за седемдесет годишен – доволен е той. Малатеста довежда своята срамежлива сестра Софрония, която е допълнително покрита от воал. Докато двамата мъже се възхищават на нейният женствен чар, тя симулира световъртеж и се прави, че ще припадне. Дон Паскуале е впечатлен от нейната прекрасна фигура и се надява, че лицето и ще бъде също толкова красиво, като изказва впечатленията си на глас. Когато Норина разкрива лицето си Паскуале е изключително доволен. Той веднага и прави предложение и иска да сватбата да се състои на място. Малатеста услужливо тръгва да търси нотариус и фалшивият брак е бързо сключен. Ернесто е извикан за свидетел. Без да подозира за плана на Малатеста, той е обиден. Затова доктора дръпва младежа встрани и му обяснява каква е ситуацията. Тогава Ернесто се съгласява да участва в този не много убедителен сценарий.

След сватбената церемония настъпва хаос. Стеснителната преди Софрония (Норина) командва Паскуале и се държи като господарка. След това се залавя да харчи, така че да го докара до банкрут. Тя иска нова карета, нови мебели, млади и по-привлекателни слуги. Докато говорят за слугите тя изисква да им се удвоят заплатите. Тя не може да изхарчи всичките му пари достатъчно бързо, но работи по въпроса. Ернесто и Малатеста са доволни от развитието на нещата, докато дон Паскуале оплаква бъдещето си с новата си съпруга.

Трето действие

Сцена 1

Дон Паскуале се тревожи за своят близък финансов крах, заради прииждащите всеки ден доставки от дрехи, накити и мебели. Норина се появява и му заявява, че отива на опера. Паскуале не е поканен под предлог че старите хора трябва да си лягат рано.

Норина уж случайно изтърва бележка на пода, която дон Паскуале прочита след нейното излизане. Бележката съдържа текст който кани Норина на романтична среща с неназован любовник в градината. Паскуале почти припада от гняв. Слугите вървят насам натам правейки се на заети и клюкарстват весело за харченето на пари в семейството. Когато си тръгват Малатеста и Ернесто идват за да обсъдят срещата на Норина. Те се съгласяват, че щом Паскуале влезе в градината Ернесто трябва да изчезне незабелязан. Паскуале се връща в стаята и показва на Малатеста писмото изпуснато от Норина, обяснявайки му колко много би желал да е оставил Ернесто да се ожени за която си поиска, за да може по този начин да избегне собствения си банкрут.

Малатеста се прави на потресен от обрата на събитията. Той съветва Паскуале да хване невярната си съпруга заедно с любовника и и по този начин да разкрие нейната изневяра. Малатеста предлага, да настояват тя да остави този мъж. Паскуале протестира, че това е прекалено малко и прекалено добро отношение към нея имайки предвид събитията. Малатеста казва, че ще действат съобразно ситуацията.

Сцена 2

Пролетна вечер е в градината. Ернесто пее за любовта си към Норина (Com’ e gentil).

Тя се присъединява към него (Tornami a dir che m’ami)

Когато Паскуале и Малатеста се приближават Ернесто бързо изчезва. Норина се преструва на изплашена да не я хванат с любовника и, но отговаря на Паскуале, че тя е в собствената си градина. Малатеста убеждава поразеният Паскуале да го остави той да се справи с жена му. Той я информира, че вдовицата Норина е на път да се омъжи за Ернесто, ако Паскуале одобри – което той вече е направил. Ернесто чува чудесната новина. Когато Норина протестира срещу появяването на друга жена в дома и Паскуале настоява, дори изисква сватбата да се състои веднага. Той иска да види новата невеста. Тя, разбира се е вече там и Малатеста обяснява на Паскуале положението. Оърканият старец осъжда двойката и те падат на колене пред него молейки го да им прости. Най-накрая той им прощава и ги благославя.

Известни арии

* Ruggero Raimondi – Дон Паскуале
* Bella siccome un angelo
* Quel guardo il cavaliere
* Sogno soave e casto – Juan Diego Florez
* Com’e gentil – Juan Diego Florez
* Cerchero lontana terra
* Tornami a dir
* Juan Diego Florez – Ернесто
* Isabel Rey – Норина
* Isabel Rey & Ruggero Raimondi – Норина и Дон Паскуале
* Ruggero Raimondi – Дон Паскуале